Diagnostika, kamarádi a jiní rádcové - All we have is now

Přejít na obsah
Diagnostika, kamarádi a jiní rádcové
21.12.2024
Mám rád různá udělátka, nejvíce ta elektrická. A tak jsem si před lety pořídil diagnostiku do auta. Je to takový "špunt" do diagnostické zásuvky v autě a ta posílá do mobilu data. A tak na displeji mohu číst, kolik paliva mám v nádrži, jak dlouho jsou otevřeny vstřiky paliva, jak dobíjí alternátor - prostě údaje, které jsou nám během provozu vlastně k ničemu. Buď to jede, nebo nejede. Pro tu diagnostiku mám ale dva dobré důvody. Jednak - to byl ten prvotní  - naměřená data ukládám v mobilu a pak je lepím do videa. A ten druhý důvod - k mému překvapení není v mém voze ukazatel teploty chladící soustavy. Prostě nikde na palubce není teploměr. A to mne, jako vyučeného, dost překvapilo. Optimální teplota motoru - totiž 90°C - je důležitá jak k provozu, tak k životnosti motoru samotného. Když jsem se pídil na netu, proč nemám teploměr, bylo mi řečeno, že to tak je a navíc, že právě tyto motory běhají při zvýšené provozní teplotě a že termostat otevírá při 105°C. No teď jsem pomalu začal chápat, proč v autě není teploměr. Aby lidi, co mají trochu technického vzdělání, nebyli vyděšeni, že mají vodu 105°C horkou. Začal jsem tedy pomocí mobilu tu teplotu kontrolovat a skutečně - občas teplota vyšplhala ke 103 stupňům. Pak zase spadla. Po čase mi apka začala hlásit chybu v systému - něco jako " thermostat - open circuit". Ale auto jezdilo dál a já to přikládal tomu, že ten softwér, který diagnostikuje data, byl "od kamaráda" - tedy ne zrovna košer. Po čase mi auto přestalo topit a to už jsem zpozorněl. Znova jsem projel diagnostikou chybové kódy řídící jednotky - a stále "open circuit by thermostat". A dokonce - když jsem jednou zaparkoval před domem, z expanzní nádržky mi vystříkala půlka vody z chladiče. Tak to už bylo závažné. Šel kolem kamarád z domu. Ptal se, co je. Tak jsem mu to pověděl a on na to - máš podstřelený těsnění. No nestraš, odpověděl jsem mu. Jo, jo, povídá - to je těsnění v háji. Trochu jsem se vystrašil. To by totiž znamenalo rozdělat motor, sundat hlavu, vyměnit těsnění - při nejlepším. Při nejhorším ještě tu hlavu zbrousit do roviny. Akce ukrutně drahá a dlouhá. Druhý den jsem dolil vodu a zajel do servisu ke známému. Pověděl jsem mu, co mne potkalo a on na to - to bude podstřelený těsnění pod hlavou. A já na to, jsa technicky poučen - no jo, ale v expanzce to ani nebublá, ani tam není olej. Nemůže to být vadný termostat? Odpověděl mi, teoreticky ano, ale to bude podstřelený těsnění. Zkusil jsem to jinak. Kolik by stála výměna termostatu (chtěl jsem začít tím jednodušším a levnějším)? Na to vaše auto? zeptal se technik. Materiál 11 tisíc + práce. Omdlel jsem. Nicméně, nechal jsem si napsat termin na Mikuláše.
Doma to povídám kolegovi v práci. To je divný, byla jeho reakce. 11 tisíc? Koukli jsem na net a tam jsem našli několik termostatů, od originálu za 3 000Kč až k druhovýrobě za 1200Kč. Nechápal jsem. V servisu mne evidentně měli za kavku, troubu, kaštana.
Zakoupil jsem tedy termostat za 1200 a když jsem to objednával, kolega říká - hele, aby to nebyly vyhozený prachy. Já si myslím, že máš spíš podstřelený těsnění pod hlavou. To už jsem nevydržel a vyjel jsem - co všichni máte s tím těsněním. Jasně, že by mohlo, ale já nechci, u mne to dozajista bude termostatem, diagnostika to říká - vadný termostat. Kolega se ušklíbl, dokonce i kamarád z domu, když jsem mu to samé říkal. Ten jen podotknul - držím palce, ale stejně si myslím, že...No jo, furt, dodal jsem.
Přišel den výměny termostatu. Jel jsem ke známému známého. Výměna proběhla kupodivu bez potíží (ta mechanická výměna), jen jaksi kabely nepasovaly. Cítil jsem se osudem trestán. Dva dny jsem pátral po řešení (a nejezdil), hledal kabely a propojky, až mne napadlo, vzpomenul jsem si, že u termostatu dva kabely ležely. Tak jsem zavolal do servisu - viděl jsi ty kabely vůbec? Jaký, ptal se. No v té krabici, co jsem přivezl. Moment, říká - jo, jsou tu. Za hodinu volal, že auto běží a topí a drží teplotu. Spad mi kámen ze srdce. Jednak jsem ušetřil a dvanak - nenechal jsem se vystrašit kamarády a kolegy. Taky jsem jim to hned za tepla vykecal, že to bylo termostatem.
A ponaučení? Někdy jsou ta jednoduchá řešení ta správná řešení!
.
Dva dny na to jsem musel koupit novou sadu spojky - začíná blbnout. Ó osude - já se nedám!





Návrat na obsah